tisdag 27 maj 2008

Filmstärnor, utsläpp och ränder. Moviestars, discharge and stripes.



Foto: freerepublic.com

Här är han igen, Burt. I en av filmhistoriens mest berömda scener, kanske delvis för att medan de hade det så här trevligt flög japanerna in över Hawaii för att strax släppa sina bomber över Pearl Harbor. Om jag inte minns fel. Och om jag gör det så litar jag på att Jan, ni vet min förre chef - även favoritchef - kommer att rätta mig. Jan har redan haft vänligheten att mejla och berätta att flickan på bilden heter Deborah Kerr, en av de riktigt stora, hon med. Allt detta för att jag bytte till mig en trevlig knapp, se förra inlägget. Here he is again, Burt. In one of the great scenes of movie history, perhaps partly because while they where having such a good time the Japanese flew in over Hawaii to drop their bombs over Pearl Harbor in a short while. If I'm not mistaken. And if I am, I trust Jan, my previous boss, you know - also favourite boss - to correct me. He already had the courtesy to mail to tell me the name of girl in the picture, Deborah Kerr, one of the really great too. All this because I swapped a nice badge, see previous post.





Här är jag, strängt upptagen med att försöka fatta varför det tar ett hundra år att ladda ner mina egna bilder och en nanoskund att ladda ner exempelvis en bild från Google på Burt och Deborah. Vad heter det egentligen, ladda ner eller upp?


Ni ser här att dagens foträta helylle stylingtips är ljusblått nagellack från Diva. Som av en händelse matchar det broderiet på Ylvas tunika som jag lånat. Många tror att man inte får ha smink och nagellack om man anammat den helylle-foträta stilen. Inget kunde vara mer fel. Fast man måste göra så där som de som flyger, vad det nu heter, kompensera för sitt miljöbrott, det gäller i synnerhet nagellack som inte går att göra på ett miljövänligt sätt, hur man än fösöker (fast det är det nog ingen som gör, misstänker jag). Alltså köper man ekologisk mjölk, planterar ett träd, låter bilen stå så mycket man kan och låter bli att konsumera i onödan. Fast det visste ni ju. Och har fortfrande lite, lite dåligt samvete för man vet ju att det avgjort största miljöfarliga utsläppet från hushållen i Sverige idag kommer från tussar med nagellacksborttagning... Japp, jag försöker rättfärdiga mig själv på ett ganska ironiskt sätt.


Here I am, sternly occupied trying to understand why it takes one hundred years to download my own photos and a nanosecond to download for instance a photo from Google of Burt and Deborah.


You'll notice that today's helylle-foträta stylingtip is light blue nailpolish from Diva (a cheap Swedish brand). Coincidentally it matches the embroidery on Ylva's tunic which I borrowed. Many people believe they cannot use nailpolish and make-up if they embrace the helylle-foträta style. Nothing could be more wrong. But you have to do like people who fly, what's-it-called, compensate your environmental crime. This is especially true for nail polish which can't be produced in an environmental friendly or organic way, no matter how you try (not that anybody is trying, I suspect). So you buy organic milk, plant a tree, leave the car as much as you can and try not to over-consume. But you knew this. And still have a little, little bad conscience because you know that the conclusively greatest discharge from homes in Sweden today comes from little pads with nail polish-removal... Yep, I'm trying to justify myself in quite an ironic manor.


Någonstans ifrån kommer det tisdagsteman, jag vet faktiskt inte varifrån eller från vem, men jag har sett att flera av er gör något av det. Jag vill ju inte vara sämre! Dagens tema är randigt. Mina strumpor som jag håller på att sticka i Regia Cirkus. Jag håller på att bli en smula manisk med sockor, jag vet. From somewhere Tuesday themes are coming, I really don't know from where or from whom, but I've seen several of you make something out of it. I dont want to any poorer! Today's theme is stripes. These are socks I'm knitting in Regia Cirkus. I'm getting a bit manic with socks, I know.

4 kommentarer:

Eleanor sa...

I wore a striped shirt yesterday and I didn't even know it was the theme of the day. Lucky.

If my family were to try and compensate for the amount of nail-polish my daughter uses we would have to plant an amazonian forest...or two. Hehe. I bite my nails, maybe that compensates too?

That's EXACTLY how I look when waiting AN HOUR for my photos to download. My husband says he will help me, it's to do with the sizing or something like that...

That photo...ah...well...it's 8am and I no longer need my coffee...that photo woke me up quick smart. Let the day begin!

teresa sa...

Visst är det svårt med samvetet, men vad är väl en nagellackstuss mot...tja...väldigt mycket annat?
Jag har givit dig en utmärkelse på min blogg, en sådan som du redan fått tidigare...

Anonym sa...

Kul att du också är en tisdagstemare! Här hittar du det: http://tisdagstema.se/

Maria sa...

Hej!
Jag tror också på generositet! Och blir alltid förvånad när jag möter motsatsen (missunsamma människor)...
Soffy har ju ovan redan tipsat dig om var du hittar Tisdagstemat. Nytt ord att tolka hur man vill varje tisdag, ganska roligt. Jag anammar det ganska ofta.
Har förresten ingen aning om man laddar upp eller ner. Ungefär som om hus brinner NER eller går UPP i lågor...